MAPA POLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY

Náročnost: náročná
Čas.náročnost: polodenní
Délka: 19 km
Náročnost: dlouhé stoupání na Ztracené kameny, sestup na Kosaře Občerstvení: motorest Skřítek, Vernířovice, Sobotín
Na parkovišti u motorestu Skřítek si všimneme kamenné plastiky místního patrona Skřítka, kterou zhotovil sochař J. Jílek. Přejdeme silnici a po souběžné značce dojdeme k rozcestí Nad Skřítkem. Po pravé straně se rozkládá NPR Rašeliniště Skřítek, mezinárodně chráněné území s rozsáhlými plochami rašeliništ' přechodného typu a s charakteristickým porostem připomínajícím severské lesy.
Z rozcestí vstoupíme do lesa a stoupáme po zelené značce k místu Pod Ztracenými kameny a odtud již jen po zelené na Ztracené kameny, z nichž je překrásný výhled na údolí Merty a na Sobotínsko. Vystoupáme na hřeben, projdeme kolem výhledových skal vrcholů Pece a Pecného, všimneme si rozsáhlých kamenných moří na Břidličné hoře a dorazíme k Jelení studánce s vydatným pramenem osvěžující vody. Kamenný přístřešek skýtá úkryt turistům v případě nepohody.
Odbočíme doleva a žlutě značeným chodníkem se spustíme do údolí. Stále klesáme až na Kosaře po loveckém chodníku. Chodník se napojí na lesní silnici, která kopíruje tok řeky Merty a přivede nás do podhorské rekreační obce Vernířovice. Pokračujeme po silnici do Sobotína, která hraničí s oborou. Trasa končí v Sobotíně u nádraží.
Z Jelení studánky lze trasu prodloužit cestou přes Františkovu myslivnu, starou loveckou chatu pod Velkým Májem. Z rozcestí Nad Malým kotlem sestoupíme do lesa a pěšinou se dostaneme k rozcestí u Františkovy myslivny, odkud klesáme po modré značce na Branku a okolo opuštěného krupníkového lomu Staré hutisko sejdeme do údolí Merty na Kosaře